Gázolaj előrejelzés 2023-ra:Ellátási problémák és áremelkedés várható idén az üzemanyag piacon

A december 6-i kormányzati döntés értelmében eltörölték az üzemanyag ársapkát. Ez az intézkedés nemzetközi szinten az olajárak csökkenéséhez vezetett, idén azonban mégis áremelkedéssel kell számolni. A Variola Logisztika tájékoztatása a várható tendenciákról cikkünkben olvasható.

 

Decemberben még kígyóztak a sorok a benzinkutaknál, sok helyen nem lehetett üzemanyagot kapni. A hónap közepére feloldották a 100 literes korlátozást, ami addig a fuvarozó cégeket rendkívül hátrányosan érintette, illetve eltörölték az olajársapkát, azonban az ellátási gondok ezzel még nem oldódtak meg. A százhalombattai finomító teljes kapacitásának visszaállításával javult a helyzet, de hamarosan újra ellátási problémák várhatók.

 

Az igények növekedése ellenére az OPEC (Kőolaj-exportáló országok szervezete) ismét a kitermelés mérséklése mellett döntött. Sok gyár váltja ki a gázfelhasználását kőolajjal, ezért az igények még magasabbra nőttek. Február-március környékén már ismét jelentkezhetnek ellátási problémák, és a gázolaj ára még az 1000Ft-ot is megközelítheti literenként, figyelmeztetnek a szakértők. Már most pénteken 01.27-én mindkét üzemanyagtípus ára nagyot emelkedik (benzin bruttó 8 Ft, gázolaj bruttó 6Ft-al.), ezzel 700Ft/liter fölé drágulhat a dízel.

 

Az ellátás átrendeződésére kell számítani idén. Február 5-től az EU olajembargót léptet életbe az orosz olajjal szemben, hogy drasztikusan csökkentse Oroszország olajból származó bevételeit. Az orosz olajat felhasználó üzemek (pl. MOL) ettől az időponttól nem exportálhatják az ebből származó végterméket.

 

Az embargó nyertese lehet a lengyel ORLEN, akiknek saját finomítójuk is van, és mivel felvásárolták az eddig cseh érdekeltségű UniPetrolt, mely 2016 óta van jelen hazánkban, képesek kis- és nagykereskedelmi értékesítésre. Megállapodtak a Mol-csoporttal is a töltőállomások egy részének átvételéről. A MOL eközben 610 millió dollár értékben vásárolt lengyel kutakat. Ennek egyik oka az lehet, hogy a MOL-csoport így próbál közelebb kerülni a lengyel finomított olajhoz.

 

Mol-tranzakció lezárását követően az Orlen-csoport összesen több mint 660 töltőállomást üzemeltet majd Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon. Magyarországon pedig 143-ra fogja növelni töltőállomásai számát, s ezáltal mindkét piacon a négy legnagyobb szereplő egyikévé válik.

 

 

Forrás: Világgazdaság, Index, Fuvarlevél magazin

 

Ajánlatkérés
A honlap sütiket használ a böngészés támogatására és egyes funkciók elérésére. A sütik kezeléséről további információt az Adatvédelem menüpont alatt talál.