Április 19-től megtiltotta Magyarország az ukrán mezőgazdasági behozatalt, továbbá az olajos magvak, baromfi, tojás és méz behozatalát is. Az átmeneti korlátozás a tervek szerint június 30-ig tart.
Az ilyen termékeket szállító fuvarozóknak igazolniuk kell az áru eredetét, és amennyiben nem tudják bizonyítani, hogy nem ukrán terméket szállítanak, az áru értékével megegyező bírságot szabnak ki.
Kizárólag a tranzit szállítások képeznek kivételt, ha a szállított áruk Ukrajnából származnak. A korlátozás nem a járművekre, hanem a termékekre vonatkozik, tehát nem az számít, hogy Ukrajna irányából jön-e az autó. Tranzit szállítmányoknak azokat az árukat nevezhetjük, melyek a behozatal napjától számított hetedik nap végéig elhagyják az országot. Belépéskor a sofőrnek igazolnia kell, hogy tranzitszállítást végez. Az igazoláshoz nem elegendő a szállító vállalkozás vagy a sofőr nyilatkozata, hivatalos okiratra lesz szükség. A nyilatkozat megtétele után pedig hatósági zárral látják el a rakteret, melynek az országból való kilépésig érintetlennek kell maradnia.
Az alábbi termékek az EKÁER rendszerbe is bekerültek, mint kockázatos termék: gabonafélék (búza, rozs, árpa, kukorica),repce, olajrepcemag, napraforgómag. Ezen termékek fuvarozásához a jövőben azoknak a vállalkozásoknak is meg kell fizetni a kockázati biztosítékot melyek szerepelnek a köztartozás mentes adózók listáján.
Az embargó bevezetésének az oka, hogy az ukrán termékek túl olcsók, és az így is küszködő európai mezőgazdaság azért, hogy megtartsa a mezőgazdasági termelőket szándékosan magasan tartja a termékárakat, illetve vámokkal és korlátozásokkal ellehetetlenítik, hogy olcsó áru kerüljön a belső piacra, mert ez a dömpingár tönkretenné az európai gazdálkodókat.
Szigorú ellenőrzésekre lehet számítani, valószínűleg követni fogják a zár alá vont tranzitszállítmányok útvonalait, és szabálytalanság esetén a kiszabott bírság mértéke az áruérték 100%-a is lehet.
A behozatali tilalomra vonatkozó termékek teljes listáját a Magyar Közlöny vonatkozó cikkében tudják megtekinteni:
Forrás: Fuvarlevél Magazin