2023 hatása a fuvarpiacra és a 2024-es várakozások
Szakértők szerint az európai fuvarpiac 0,4%-ot zsugorodott a tavalyi évben. A 2023-as év ugyanis nem a legjobb év volt a fuvarpiac egyes szereplőinek. A közúti fuvarozási piac számos okból csökkent, például az import visszaesésének és a kereslet csökkenésének köszönhetően. Az OECD szerint az Uniós ipari termelés és ezáltal az értékesítés és az ipari termelés is lecsökkent 2023-ban.
A magas infláció sem segítette a fuvarosokat tavaly, mert mindamellett, hogy megbízásuk jóval kevesebb volt, fennmaradásukra sokkal többet kellett költeniük. A sofőrök fizetése 8,3%-kal, a rezsiköltségek 6,9%-kal, az útdíj 4%-kal, a biztosítások díjai 4,3%-kal növekedtek 2023 harmadik negyedévéig.
A fuvarpiacot feltehetőleg idén is számos dolog lassítani fogja. Ilyen a folyamatos sofőrhiány, az infláció vagy éppen a magas működési és karbantartási költségek. A Nemzetközi Valutaalap állítása szerint idén minden iparág kicsit fellélegezhet a folyamatos fellendülésnek köszönhetően, mely az európai fogyasztók vásárlóerejének növekedésének köszönhető. A hosszútávú előrejelzések szerint 2027-ig az európai fuvarpiac évente átlagosan 1,7%-kal fog növekedni, a piac reálértéke pedig el fogja érni a 490 853 eurót is akár.
Az e-kereskedelem fellendülése és az autóipar egyaránt segíthetik a fuvarpiac helyzetének javulását, de az előrejelzések napjainkig még mindig elég bizonytalanok. Jelentős befolyásoló tényező ugyanis az ukrán-orosz háború vagy éppen az inflációra adott válaszok. Ha 2024-ben elindul a gazdasági fellendülés, az a fuvarozóknak is pozitív jövőképpel kecsegtethet, de ne szaladjunk ennyire előre, hiszen mind tudjuk, hogy a fuvardíjak hosszú ideje igen alacsony szinten állnak, a helyzetet pedig korántsem segíti a tavaly Németországban bevezetett CO2 díj, mely idén további országokban is kötelezővé válik.
2. Viszlát, régi tachográfok!
Az idei év sok fuvarozónak a tachográfcserével lesz azonosítható, hiszen búcsút intve a régebbi típusú digitális menetíróknak új korszak veszi kezdetét. Az EU régi törekvése, hogy a korral haladva, az aktuális technológiáknak megfelelve módosítsa a menetírókra vonatkozó szabályokat is. Az elvárásnak megfelelve, mindenkinek cserélnie kell pár éves türelmi idővel készülékeit.
2024. utolsó napjáig működhetnek a még meglévő korongos vagy régi típusú menetírók, 2025. szeptemberére pedig ki kell cserélni a 2019 óta szerelt, első generációs intelligens menetírókat is a legújabb típusokra. 2026 nyarától pedig menetírót kell használjanak a nemzetközi fuvarozásban résztvevő, 2,5-3,5 tonna közötti kisteherautók sofőrjei is.
A csere felhívás hatására idén legalább 40 ezer tachográf vár majd kicserélésre. Az új menetírók automatikusan fogják rögzíteni a járművek aktuális helyzetét naponta több alkalommal is, például a munkaidő megkezdésekor vagy végén, a határok átlépésekor vagy minden be- és kirakodáskor.
3. Téveszt a sofőr: a munkaadó is felelős?
A fuvarfeladat átadásával a sofőrre száll át a munkaszervezés feladata és felelőssége. A munkaadó csak azért felelős, hogy a kiadott fuvar és feladat a jogszabályi előírásoknak megfelelően elvégezhető legyen, és a sofőrnek jusson elég ideje pihenni (pihenőidő betartása).
A vezetői kártya adatait 28, a tachográfét legalább 90 naponta le kell tölteni. A letöltött adatokat ki kell értékelni, és ha valamilyen hibát észlelünk, fel kell hívjuk arra a sofőr figyelmét. Ezalapján a gépjárművezetőnek el kell ismernie, ha hibát vétett, és vállalja, hogy a jövőben nem fordul elő hasonló precedens. A letöltött adatokat egyébként munkaadóként egy évig kell eltárolni, és kötelesek vagyunk azt a hatóság rendelkezésére bocsátani, amennyiben azt kérik tőlünk.
A szoftverek nem mindig ismernek fel minden hibát azonban. Sőt, olykor hajlamosak egyes tevékenységeket fordítva értékelni, tehát a jót rosszként, a rosszakat pedig elfogadhatóként. Ezért van nagy szükség arra, hogy a kiértékelő szoftvert és azok adatait mindig valaki átnézze. Azonban jogszabály nem kötelez arra, hogy a letöltés után azonnal ki kellene értékelni az adatokat, viszont 28 naponta mindenképpen sort kell erre kerítsünk. Szakértők azt javasolják, a legjobb, ha gyakrabban végzünk letöltést, mert ezzel elkerülhetjük az esetleges konfliktusokat és még frissében pontot tehetünk a mondat végére.